بخشی پور, ابوالفضل, علیزاده موسوی, ابراهیم, امیربیک, محبوبه. (1392). بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر میزان استرس و عملکرد شغلی معلمان. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 9(37), 1-20.
ابوالفضل بخشی پور; ابراهیم علیزاده موسوی; محبوبه امیربیک. "بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر میزان استرس و عملکرد شغلی معلمان". فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 9, 37, 1392, 1-20.
بخشی پور, ابوالفضل, علیزاده موسوی, ابراهیم, امیربیک, محبوبه. (1392). 'بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر میزان استرس و عملکرد شغلی معلمان', فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 9(37), pp. 1-20.
بخشی پور, ابوالفضل, علیزاده موسوی, ابراهیم, امیربیک, محبوبه. بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر میزان استرس و عملکرد شغلی معلمان. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 1392; 9(37): 1-20.
بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر میزان استرس و عملکرد شغلی معلمان
2مدیر گروه رشته راهنمایی و مشاوره و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قوچان
3کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر روی استرس شغلی و عملکرد معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون است و جامعه آماری این پژوهش کلیه آموزگاران مرد و زن شاغل در شهر ششتمد – شهرستان سبزوار میباشند. که طی سال تحصیلی 92-1391مشغول به تدریس بوده و تعدادشان 163 نفر میباشد. پس از اجرای پیش آزمون، 40 نفر از معلمانی که بالاترین استرس را گزارش کرده بودند، به صورت تصادفی در قالب گروههای آزمایش و گواه تقسیم شدند. محتوای دوره آموزشی، طی 10 جلسه آموزشی، شامل: برنامههای متنوع مدیریت زمان، شیوههای مقابله مستقیم و غیر مستقیم، جرئتورزی و مدیریت کلاس به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامههای استرس شغلی HSE و عملکرد شغلی پاترسون در پیش آزمون و پس آزمون اجراشد .در بخش تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار 17SPSS, استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس، تحلیل واریانس یکراهه و همبستگی پیرسون استفاده شده است .نتایج نشان داد که میزان استرس معلمان برخوردار از دوره آموزشی مدیریت استرس نسبت به گروه گواه کاهش پیدا کرده و نیز عملکرد آنها بالا رفته است. از یافتههای دیگر این بود که زنان نسبت به آموزش تأثیر پذیرتر از مردان هستند و سابقه تدریس تأثیری بر میزان استرس شغلی معلمان ندارد ونیز بین استرس و عملکرد شغلی در گروهها رابطه معناداری مشاهده شد.