هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شادکامی و عزت نفس با رشد اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی مدارس دولتی شهر مشهد در سال تحصیلی 93-92 بود. از جامعه آماری مذکور نمونهای شامل400 نفر به شیوه نمونهگیری طبقهای مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (کوپراسمیت ،1967)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI)و پرسشنامه مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992) استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی شادکامی و عزت نفس با رشد اجتماعی مثبت و معنادار بود. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هر پنج متغیر پیش بین (عزت نفس اجتماعی، عزت نفس، شادکامی، عزت نفس کلی و عزت نفس خانوادگی) در دانش آموزان ابتدایی مجموع قادرند در حدود (25/0= R2) از واریانس رشد اجتماعی را تبیین کنند. افراد شادکام و دارای عزت نفس بالا، دارای مهارتهای اجتماعی بالایی مانند مهارتهای احساسی و ادراکی، مهارتهای جایگزین برای پرخاشگری، مهارتهای مربوط به مواجهه با فشار و مهارتهای برنامه ریزی هستند از این رو این افراد از رشد اجتماعی بالایی نیز برخوردارند.
سلیمانی نقندر, فاطمه, سعادتی شامیر, ابوطالب. (1392). رابطه شادکامی و عزت نفس با رشد اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 8(35), 1-19.
MLA
فاطمه سلیمانی نقندر; ابوطالب سعادتی شامیر. "رابطه شادکامی و عزت نفس با رشد اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 8, 35, 1392, 1-19.
HARVARD
سلیمانی نقندر, فاطمه, سعادتی شامیر, ابوطالب. (1392). 'رابطه شادکامی و عزت نفس با رشد اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 8(35), pp. 1-19.
VANCOUVER
سلیمانی نقندر, فاطمه, سعادتی شامیر, ابوطالب. رابطه شادکامی و عزت نفس با رشد اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 1392; 8(35): 1-19.