• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی  پژوهشنامه تربیتی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
شماره شماره 36
شماره شماره 35
شماره شماره 34
شماره شماره 33
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387)
دوره دوره 2 (1386)
دوره دوره 1 (1385)
صمدیانی, غلامرضا. (1392). بررسی آثار تربیتی و جسمی- روانی مرگ در مثنوی مولوی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 8(34), 1-26.
غلامرضا صمدیانی. "بررسی آثار تربیتی و جسمی- روانی مرگ در مثنوی مولوی". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 8, 34, 1392, 1-26.
صمدیانی, غلامرضا. (1392). 'بررسی آثار تربیتی و جسمی- روانی مرگ در مثنوی مولوی', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 8(34), pp. 1-26.
صمدیانی, غلامرضا. بررسی آثار تربیتی و جسمی- روانی مرگ در مثنوی مولوی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 1392; 8(34): 1-26.

بررسی آثار تربیتی و جسمی- روانی مرگ در مثنوی مولوی

مقاله 4، دوره 8، شماره 34، بهار 1392، صفحه 1-26  XML اصل مقاله (696.21 K)
نوع مقاله: پژوهشی
نویسنده
غلامرضا صمدیانی
دانشجوی دورۀ دکتری رشتۀ زبان و ادبیات فارسی،گرایش ادبیات عرفانی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
یکی از مسائلی که همواره، بشر را رنج داده، مسئلۀ مرگ و پایان یافتن زندگی است. خداوند در قرآن کریم، مرگ را همچون زندگی، خلقت و آفرینش می‌خواند‌‌‌‌‌‌. و پیامبر اسلام(ص) مرگ را انتقال از عالمی به عالم دیگر می‌داند.
 و مولا علی(ع) انس و اشتیاقش را به مرگ، بیش از علاقۀ کودک به پستان مادر دانسته اسـت و به همین سبب وقتی پس از شصت و سه سال مجاهدت و عبودیت و تلاش بی وقفه و تحمّل رنج‌ها در راه حق در مسجد کوفه، شمشیر خوارج، فرقش را می‌شکافد ؛ فریاد بر می‌آورد که «فزت وربّ الکعبه».
امام حسین(ع) در واپسین لحظات عمر در روز عاشورا، مرگ را پلی دانست که مؤمنان را از کنارۀ سختی‌ها و دشواری‌ها به ساحل سعادت‌ها و نعمت‌های جاوید منتقل می‌کند وعبور دهندۀ کافران به سوی جهنّم و عذاب است. اصحاب این بزرگواران نیز مرگ را واقعیّت با عظمتی می‌پندارند که آنان را از زندان طبیعت و محدودیت‌های جهان حس و رنگ، رها ساخته در عالم ملکوت به جوار رحمت حق می‌رساند.
 لغت شناسان، «مرگ» [در پهلوی marg و اوستا mahrka، … از ریشه mar] را باطل شدن قوّت حیوانی وحرارت غریزی، فنای حیات ونیست شدن زندگانی، موت، وفات، اجل و از گیتی رفتن معنی کرده و برای آن مترادف‌های فراوانی بیان کرده‌اند.
 جلال الدین محمد معروف به مولوی، شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم هجری، مرگ و مترادفّات آن را صدها بار در مثنوی بیست و شش هزار بیتی‌اش به کار برده است. در این پژوهش از روش توصیفی با جستجوی کتابخانه ای در مثنوی بخصوص شرح‌های شارحانی همچون فروزانفر، شهیدی، استعلامی، محمد تقی جعفری و ...، استفاده کرده‌ام تا واژه‌هایی همچون مرگ، موت، فنا، اجل، جسم، روان، انسان، خواب، مشتقّات و هم خانواده‌های آنها را بیابم و با توجّه به ویژگی‌های مشترک به پنج گروه:
الف: چگونگی و حقیقت مرگ
ب: شباهت خواب ومرگ
ج: شیوه‌های بی نهایت مرگ
د: اجتناب ناپذیری مرگ
ه)وضعیت انسان بعد از مرگ؛
دسته بندی نمایم و در بارۀ هر یک توضیح دهم.
کلیدواژه‌ها
مرگ؛ فنا؛ اجل؛ جسم؛ روان؛ انسان؛ خواب
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 349
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.