1
کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، مدرس و سرگروه آموزشی.
2
- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده
هدف اساسی از انجام پژوهش حاضر، شناخت و آگاهی از نقش استفاده از فناوری IT,ICT در بهبود فرایند آموزشی درس قرآن در مدارس دورهی ابتدایی بود. به این منظور با توجّه به مبانی نظری و پیشینهی پژوهش، سه سؤال در رابطه با مؤلفههای مورد مطالعه مطرح و از جامعهی آماری هزار و صد و چهل و شش نفر معلّم، سیصد نفر (صد و بیست و نه نفر شهری و صد و هفتاد و یک نفر روستایی) با فرمول کوکران در سطح اطمینان 95% و با میزان دقّت 5% به عنوان حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی از بین معلّمان دورهی ابتدایی استان گلستان، شهرستان گنبد کاوس انتخاب شدند. برای پاسخ به این سؤالها، از پرسشنامهی محقق ساخته حاوی سی و یک سؤال، شامل: اطلاعات عمومی، سؤالات کمی و سؤالات مربوط به متغیرهای پژوهش بر حسب طیف طبقهبندی لیکرت استفاده که برای تعیین روایی[1]، از قضاوت متخصصان و برای تعیین پایایی[2] یک اجرای آزمایشی بر روی سی نفر از معلّمان، از طریق آلفای کرونباخ ضریب برابر 81/0 دادههای لازم به دست آمد. دادهها با استفاده از شیوههای آمار توصیفی شامل: محاسبهی فراوانی، فراوانی درصدی، جداول و نمودار و آمار استنباطی شامل: آزمون خیدو مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج خیدو نشان داد که: بین استفاده از فناوری IT,ICT و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس قرآن دورهی ابتدایی رابطهی معنیدار وجود دارد. بین استفاده از فناوری IT,ICT و بهبود فرایند آموزشی دانشآموزان در درس قرآن دورهی ابتدایی رابطهی معنیدار وجود دارد. استفاده از فناوری IT,ICT در صورت مشارکت فعّال دانشآموزان تأثیر بیشتری در فرایند تدریس قرآن دارد.
خدری, حسین, حبیبی, شراره. (1389). تاثیر میزان استفاده از فناوری IT,ICT در بهبود فرایندآموزشی درس قرآن دورهی ابتدایی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 6(24), 1-19.
MLA
حسین خدری; شراره حبیبی. "تاثیر میزان استفاده از فناوری IT,ICT در بهبود فرایندآموزشی درس قرآن دورهی ابتدایی". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 6, 24, 1389, 1-19.
HARVARD
خدری, حسین, حبیبی, شراره. (1389). 'تاثیر میزان استفاده از فناوری IT,ICT در بهبود فرایندآموزشی درس قرآن دورهی ابتدایی', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 6(24), pp. 1-19.
VANCOUVER
خدری, حسین, حبیبی, شراره. تاثیر میزان استفاده از فناوری IT,ICT در بهبود فرایندآموزشی درس قرآن دورهی ابتدایی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 1389; 6(24): 1-19.