اثر بخشی آموزش ارتباط مؤثر بر رضایت زناشویی در مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد
نوع مقاله : پژوهشی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی، آموزشهای ارتباط مؤثر بر رضایت زناشویی مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان خرم آباد بود.
در این تحقیق 80 نفر از مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به 4 گروه 20 نفره دو گروه گواه و دوگروه کنترل تقسیم شدند، ابزار اندازه گیری پرسشنامه رضایت زناشویی انریج بود که پس از اجرای پیش آزمون بر چهار گروه، و پس از مداخله آموزشی 9 جلسهای، ارتباط موثر در گروهها، پس آزمون برای چهار گروه انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره ای مانوا (MANAOVA)) و از سطح معنی داری با آلفای 5p<. /. استفاده شد نتایج نشان میدهد که آموزشهای ارتباط موثر باعث افزایش رضایت زناشویی شده است ولی با توجه به خرده مقیاس ها فرضیههای فرعی مربوط به مسائل شخصیتی، ارتباط زناشویی، مدیریت مالی، اوقات فراغت، روابط خانوادگی و دوستان و جهت گیری مذهبی تایید شدند و فرضیههای مربوط به روابط جنسی و حل تعارض رد شدند
. (1387). اثر بخشی آموزش ارتباط مؤثر بر رضایت زناشویی در مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 5(17), 1-1.
MLA
. "اثر بخشی آموزش ارتباط مؤثر بر رضایت زناشویی در مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 5, 17, 1387, 1-1.
HARVARD
. (1387). 'اثر بخشی آموزش ارتباط مؤثر بر رضایت زناشویی در مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 5(17), pp. 1-1.
VANCOUVER
. اثر بخشی آموزش ارتباط مؤثر بر رضایت زناشویی در مادران دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرم آباد. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 1387; 5(17): 1-1.