1
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی ساری
2
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش مطالعه اثر جنسیت، تخصص، و تحصیلات بر هوش هیجانی مدیران است. در این تحقیق میزان هوش هیجانی مدیران دورههای مختلف تحصیلی و ارتباط آن با خصوصیات جمعیت شناختی آنها بررسی شده است. روش: روش پژوهش توصیفی است. نمونه آماری این پژوهش تعداد 140 نفر از مدیران دورههای مختلف تحصیلی آموزش و پرورش ساری هستند که به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین جامعه آماری، بر اساس جدول تعیین حجم نمونه از روی حجم جامعه یا جدول کرجسی و مورگان، انتخاب شدند. از پرسشنامه جهت گردآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامه شامل دو قسمت بود: مشخصات جمعیت شناختی مدیران و پرسشنامه هوش هیجانی. نتایج: نتایج آزمون فرضیهها نشان که: 1- هوش هیجانی مدیران دورههای مختلف تحصیلی، متفاوت نیست (5%P>، 774/0=م F). 2- هوش هیجانی مدیران با تجارب مدیریتی مختلف، متفاوت نیست (5%P>، 305/1=م F). 3- هوش هیجانی مدیران زن و مرد متفاوت است(5%P<، 851 /2=مt). 4- هوش هیجانی مدیران متخصص با مدیران غیرمتخصص متفاوت است(5%P<، 148 /3=مt). 5- هوش هیجانی مدیران با تحصیلات مختلف متفاوت نیست (5%P>، 185/0=م F). 6- هوش هیجانی مدیران با سنین مختلف متفاوت نیست (5%P>، 347/0=م F). بحث: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که هوش هیجانی از مؤلفههای ضروری مدیریت و رهبری است. آموزش، تخصص، و گذراندن دورههای آموزش هوش هیجانی در رشد و استفاده مناسب از آن در محیط کار مؤثر است.
حسنزاده, دکتر رمضان, ساداتی کیادهی, سید مرتضی. (1387). بررسی میزان هوش هیجانی مدیران و ارتباط آن باخصوصیات جمعیت شناختی آنها. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 4(15), 1-1.
MLA
دکتر رمضان حسنزاده; سید مرتضی ساداتی کیادهی. "بررسی میزان هوش هیجانی مدیران و ارتباط آن باخصوصیات جمعیت شناختی آنها". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 4, 15, 1387, 1-1.
HARVARD
حسنزاده, دکتر رمضان, ساداتی کیادهی, سید مرتضی. (1387). 'بررسی میزان هوش هیجانی مدیران و ارتباط آن باخصوصیات جمعیت شناختی آنها', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 4(15), pp. 1-1.
VANCOUVER
حسنزاده, دکتر رمضان, ساداتی کیادهی, سید مرتضی. بررسی میزان هوش هیجانی مدیران و ارتباط آن باخصوصیات جمعیت شناختی آنها. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 1387; 4(15): 1-1.