1
دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران
2
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران
3
3 استاد یار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سبکهای هویت (اطلاعاتی ،هنجاری، سر در گمی/ اجتنابی) ومسؤولیت پذیری در دانشجویان دانشگاههای تهران پرداخته است.بدین منظور 380 نفر ازدانشجویان دختر و پسر دانشگاههای تربیت معلم ،تهران ،علامه طباطبائی،علم و صنعت و شهید بهشتی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه های سبک هویت (ISI)، برزونسکی(1989) و پرسشنامه مسؤولیت پذیری(SCI-R)، گاف ( 1987)استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق از دو روش آمارتوصیفی(فراوانی،میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون T، تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهند که بین سبک هویت اطلاعاتی و مسؤلیت پذیری رابطه همبستگی معنی دار مثبت وجود دارد.
بین سبک هویت هنجاری و مسؤولیت پذیری رابطه همبستگی معنی دار مثبت وجود دارد.
بین سبک هویت سردرگمی/اجتنابی و مسؤولیت پذیری رابطه همبستگی معنی دار منفی وجود دارد.
بین سبکهای هویت (اطلاعاتی، هنجاری، سردرگمی/ اجتنابی) و جنسیت رابطه همبستگی معنی دار وجود ندارد.
سعادتی شامیر, ابوطالب, شهر آرای, دکتر مهرناز, فرزاد, دکتر ولی اﷲ. (1386). بررسی ارتباط بین سبکهای هویت و مسؤلیت پذیری در دانشگاههای تهران. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 3(10), 1-26.
MLA
ابوطالب سعادتی شامیر; دکتر مهرناز شهر آرای; دکتر ولی اﷲ فرزاد. "بررسی ارتباط بین سبکهای هویت و مسؤلیت پذیری در دانشگاههای تهران". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 3, 10, 1386, 1-26.
HARVARD
سعادتی شامیر, ابوطالب, شهر آرای, دکتر مهرناز, فرزاد, دکتر ولی اﷲ. (1386). 'بررسی ارتباط بین سبکهای هویت و مسؤلیت پذیری در دانشگاههای تهران', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 3(10), pp. 1-26.
VANCOUVER
سعادتی شامیر, ابوطالب, شهر آرای, دکتر مهرناز, فرزاد, دکتر ولی اﷲ. بررسی ارتباط بین سبکهای هویت و مسؤلیت پذیری در دانشگاههای تهران. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 1386; 3(10): 1-26.