1
کارشناسی ارشد گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
2
استاد گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی-رفتاری (CBT) بر کنترل خشم دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه، کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای منطقه 19 شهر تهران بودند. نمونه باتوجه به نمونهگیری هدفمند انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند (هر گروه 15 نفر). آزمودنیهای گروه آزمایش، در 8 جلسه 90 دقیقهای (به صورت یک جلسه در هفته) تحت مداخله شناختی-رفتاری قرار گرفتند. گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. ابزار جمع آوری دادهها شامل پرسشنامه خشم اسپیلبرگر بود که برای دو گروه، به صورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که کنترل خشم در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معنیداری افزایش یافت.
حاجیلو, سهیلا, شفیع آبادی, عبدالله. (1395). تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی-رفتاری (CBT) بر کنترل خشم دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 11(46), 1-20.
MLA
سهیلا حاجیلو; عبدالله شفیع آبادی. "تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی-رفتاری (CBT) بر کنترل خشم دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 11, 46, 1395, 1-20.
HARVARD
حاجیلو, سهیلا, شفیع آبادی, عبدالله. (1395). 'تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی-رفتاری (CBT) بر کنترل خشم دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 11(46), pp. 1-20.
VANCOUVER
حاجیلو, سهیلا, شفیع آبادی, عبدالله. تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی-رفتاری (CBT) بر کنترل خشم دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 1395; 11(46): 1-20.