هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه دلبسـتگی بـه مدرسه است. به همین منظور به طور تصادفی 380دانشآموز دختـر و پسـر از بـین دبیرستانهای سطح شهر مشهد، انتخاب شـدند. بـرای بررسـی پایـایی پرسشـنامه از ضریب آلفای کرانبـاخ و بـرای تعیـین روایـی عـاملی آن از تحلیـل عـاملی اکتشـافی و تأییدی استفاده شد. همسو با نتایج پژوهش موتون و همکاران ) (1996مطالعه حاضر نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضـرایب آلفای کرانباخ در زیر مقیاسهای آن بین 0/80تـا 0/83اسـت. همچنـین نتـایج تحلیـل عاملی اکتشافی و تاییدی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابـل قبـولی بـا دادهها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تایید مـیکننـد. بنـابراین، ایـن پرسشنامه میتواند ابزار مناسبی برای ارزیـابی دلبسـتگی دانـشآمـوزان بـه مدرسـه باشد