• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی  پژوهشنامه تربیتی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
شماره شماره 26
شماره شماره 28
شماره شماره 27
شماره شماره 24
شماره شماره 25
شماره شماره 23
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387)
دوره دوره 2 (1386)
دوره دوره 1 (1385)
سعادتمند, زهره, نادی, محمدعلی, طاهرزاده بروجنی, نسترن. (1390). تأثیر آموزش درس ریاضی به روش حل مسأله بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان کلاس چهارم ابتدایی شهر بروجن. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 6(28), 121-144.
زهره سعادتمند; محمدعلی نادی; نسترن طاهرزاده بروجنی. "تأثیر آموزش درس ریاضی به روش حل مسأله بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان کلاس چهارم ابتدایی شهر بروجن". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 6, 28, 1390, 121-144.
سعادتمند, زهره, نادی, محمدعلی, طاهرزاده بروجنی, نسترن. (1390). 'تأثیر آموزش درس ریاضی به روش حل مسأله بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان کلاس چهارم ابتدایی شهر بروجن', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 6(28), pp. 121-144.
سعادتمند, زهره, نادی, محمدعلی, طاهرزاده بروجنی, نسترن. تأثیر آموزش درس ریاضی به روش حل مسأله بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان کلاس چهارم ابتدایی شهر بروجن. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 1390; 6(28): 121-144.

تأثیر آموزش درس ریاضی به روش حل مسأله بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان کلاس چهارم ابتدایی شهر بروجن

مقاله 6، دوره 6، شماره 28، پاییز 1390، صفحه 121-144  XML اصل مقاله (602.94 K)
نوع مقاله: پژوهشی
نویسندگان
زهره سعادتمند1؛ محمدعلی نادی2؛ نسترن طاهرزاده بروجنی3
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان )اصفهان(
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان )اصفهان
3کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش درس ریاضی به روش حل
مسأله بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان کلاس چهارم ابتدایی
انجام گرفت. جامعهی آماری این پژوهش شامل 1101دانشآموز دختر و پسر کلاس
چهارم ابتدایی شهر بروجن بود. نمونههای مورد مطالعه شامل 48دانش آموز دختر
و 52دانشآموز پسر از میان دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی بود که با روش
نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به روش تصادفی در گروههای
آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. فرضیههای این پژوهش عبارتند از: (1روش تدریس
حل مسأله، نمرات ریاضی گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل، در مرحلهی پس
آزمون افزایش میدهد. (2روش تدریس حل مسأله، نمرات ریاضی پسران را نسبت
به دختران، در مرحلهی پس آزمون افزایش میدهد. این پژوهش نیمه تجربی بوده و
برای آن از طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه کنترل استفاده شده است. ابزار
مورد استفاده پیش آزمون و پس آزمون بودند. گروه آزمایش حدود 5هفته درس  ریاضی را به روش حل مسأله آموزش دیدند ولی گروه کنترل به روش سنتی تحت
آموزش قرار گرفتند. پس از خاتمه دوره، پس آزمون اجرا شد. نتایج به دست آمده
نشان داد که بین میزان پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزانی که به
روش حل مسأله آموزش دیدند با دانشآموزانی که به روش سنتی این درس را
گذراندند تفاوت معنادار وجود دارد. ) P=0 /00و ( F=436/172و بین دانشآموزان
دختر و پسر در میزان پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی تفاوت معنادار مشاهده
(p 0/0 .2 ) .شد
کلیدواژه‌ها
حل مسأله؛ روش تدریس؛ پیشرفت تحصیلی؛ آموزش ریاضی؛ رویکردهای یاددهی و یادگیری
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 305
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.