• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
شماره شماره 26
شماره شماره 28
شماره شماره 27
شماره شماره 24
شماره شماره 25
شماره شماره 23
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387)
دوره دوره 2 (1386)
دوره دوره 1 (1385)
هاشمیان نژاد, فریده. (1390). بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی-مشهد. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 6(27), 173-203.
فریده هاشمیان نژاد. "بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی-مشهد". فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 6, 27, 1390, 173-203.
هاشمیان نژاد, فریده. (1390). 'بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی-مشهد', فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 6(27), pp. 173-203.
هاشمیان نژاد, فریده. بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی-مشهد. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 1390; 6(27): 173-203.

بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی-مشهد

مقاله 8، دوره 6، شماره 27، تابستان 1390، صفحه 173-203  XML اصل مقاله (1.11 MB)
نوع مقاله: پژوهشی
نویسنده
فریده هاشمیان نژاد
دانشکده علوم تربیتی مشهد )دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
ضرورت بازنگری شرایط یادگیرندگان از منظر وضعیت تفکر انتقادی
و عزت نفس از جمله موضوعاتی است که مورد تاکید پژوهشهای اخیر قرار
دارد. برخی از تحقیقات نشان میدهند که مهارتهای تفکر انتقادی بخش
عمدهای از واریانس بهداشت روان را تبیین میکند. این نکته مورد توجه
سازمانهای بینالمللی مانند یونسکو و یونیسف نیز میباشد. با توجه به
اقتضائات عصر جدید از جمله مهارتهای مورد نیاز بازار کار در دنیای فردا،
هدف پژوهش حاضر ارزیابی میزان مهارت تفکر انتقادی و عزت نفس و
بررسی رابطه بین آنها در دانشجویان است.
روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، جامعه آماری شامل
دانشجویان داشگاه آزاد اسلامی –واحد مشهد-در سال 90-1389در 4گروه
آموزشی و حجم نمونه 300نفر بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات
پرسشنامه »واتسون گلیزر« برای اندازهگیری مهارت تفکر انتقادی و آزمون
عزت نفس کوپراسمیت برای اندازهگیری عزت نفس بود. برای تجزیه و تحلیل
پرسشنامهها از آزمون ضریب رگرسیون یک طرفه، رگرسیون چند متغیره،
ضریب تعیین وآزمون یومن ویتنی استفاده شد، یافته ها نشان داد:  -بین مؤلفههای عزت نفس و تفکرانتقادی رابطه مثبت و معناداری )(160 .0
وجود دارد
-ضریب تعیین در رگرسیون چند متغیره 047 .0است ؛ %7 .4تغییرپذیری
تفکر انتقادی توسط عزت نفس تبیین می شود.
-در مقایسه با سایر ابعاد عزت نفس، ضریب رگرسیون عزت نفس تحصیلی
) (463 .0نقش بیشتری در پیش بینی تغییرپذیری تفکر انتقادی دارد
کلیدواژه‌ها
عزت نفس؛ دانشجو؛ تفکرانتقادی
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 216
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 84
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.