• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
شماره شماره 48
شماره شماره 47
شماره شماره 46
شماره شماره 45
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387)
دوره دوره 2 (1386)
دوره دوره 1 (1385)
لیاقت دار, محمد جواد, امیری, مجید, موسوی, ستاره. (1395). آسیب شناسی برنامه درسی هنر در بعدهای طراحی، فعالیت های یاددهی – یادگیری وارزشیابی در دوره راهنمایی. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 11(48), 61-80.
محمد جواد لیاقت دار; مجید امیری; ستاره موسوی. "آسیب شناسی برنامه درسی هنر در بعدهای طراحی، فعالیت های یاددهی – یادگیری وارزشیابی در دوره راهنمایی". فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 11, 48, 1395, 61-80.
لیاقت دار, محمد جواد, امیری, مجید, موسوی, ستاره. (1395). 'آسیب شناسی برنامه درسی هنر در بعدهای طراحی، فعالیت های یاددهی – یادگیری وارزشیابی در دوره راهنمایی', فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 11(48), pp. 61-80.
لیاقت دار, محمد جواد, امیری, مجید, موسوی, ستاره. آسیب شناسی برنامه درسی هنر در بعدهای طراحی، فعالیت های یاددهی – یادگیری وارزشیابی در دوره راهنمایی. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 1395; 11(48): 61-80.

آسیب شناسی برنامه درسی هنر در بعدهای طراحی، فعالیت های یاددهی – یادگیری وارزشیابی در دوره راهنمایی

مقاله 4، دوره 11، شماره 48، پاییز 1395، صفحه 61-80  XML اصل مقاله (886.32 K)
نوع مقاله: پژوهشی
نویسندگان
محمد جواد لیاقت دار1؛ مجید امیری2؛ ستاره موسوی3
1عضو گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
2گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
3دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف پژوهش حاضر به آسیب شناسی برنامه درسی هنر در بعدهای طراحی آموزشی، فعالیت­های یاددهی یادگیری و ارزشیابی بوده است. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و به شیوه ترکیبی انجام شده است. جامعه کمی پژوهش شامل کلیّه­ی معلّمان زن هنر دوره‌ی راهنمایی تحصیلی ناحیه ۲ شهر اصفهان است و جامعة آماری بخش کیفی جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان برنامه درسی مقطع دکتری در دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد خوراسگان بودند، که به روش نمونه­گیری هدفمند تعداد 7 نفر از آنان انتخاب گردید. به منظور گردآوری داده­ها از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است، همچنین روایی محتوایی ابزارها از طریق نظرات متخصصان بررسی شده، پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 96/0 برآورد شده است. یافته های کمی نشان داده است؛ مهمترین آسیب های درس هنر در بعدهای 1- طراحی عبارتند از؛ ساعات کم تدریس، عدم برنامه ریزی صحیح. 2- فعالیتهای یاددهی یادگیـری: در حاشیه بودن درس هنر، کمبود امکـانات. 3- روشهای ارزشیابی: توقع زیاد والدین و دانش آموزان. یافته های کیفی نشان داده است عدم غنی سازی محتوا، کم توجهی به اصول برنامه ریزی درسی از مهمترین آسیبهای برنامه های درسی در مرحله طراحی آموزشی است. دوره های دانش افزایی محدود، بهره­گیری محدود از دیدگاه­های نوین، از مهمترین آسیب­های برنامه های درسی در مرحله فعالیتهای یاددهی یادگیری است.
 
کلیدواژه‌ها
کلید واژه: برنامه درسی هنر؛ طراحی؛ فعالیتهای یاددهی یادگیری؛ ارزشیابی
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 485
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 280
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.