هدف اصلی پژوهش حاضر پیش بینی سهم عوامل هوش موفق، خرد وخلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش وعادی بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کرج بود که از این تعداد، نمونه ای به حجم 260 نفر (180عادی و 80 تیزهوش) به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامههوش موفق استرنبرگ، مقیاس سه بعدی خرد آردلت وخلاقیت عابدی جمع آوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون معناداری ضرایب همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش موفق وخرد با پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گامحاکی ازاین بود که17 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادیتوسط متغیرهای خرد وخلاقیت و 10درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیزهوش توسط هوش موفقتبیین شده است. در مجموع، یافتههای این پژوهش، بر اهمیت نقش خرد، خلاقیت و هوش موفق در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزانعادی و تیزهوش تأکید دارد.
یارمحمدی, زهره, عرب زاده, مهدی, کدیور, پروین. (1395). نقش هوش موفق، خرد و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 11(48), 141-160.
MLA
زهره یارمحمدی; مهدی عرب زاده; پروین کدیور. "نقش هوش موفق، خرد و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 11, 48, 1395, 141-160.
HARVARD
یارمحمدی, زهره, عرب زاده, مهدی, کدیور, پروین. (1395). 'نقش هوش موفق، خرد و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 11(48), pp. 141-160.
VANCOUVER
یارمحمدی, زهره, عرب زاده, مهدی, کدیور, پروین. نقش هوش موفق، خرد و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 1395; 11(48): 141-160.