2
هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین مدل علی فرهنگ سازمانی در حل تعارض بین فردی مدیران مدارس شهر تبریز بود. روش پژوهش در قالب مدل علی و به روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که تعداد آنها بر اساس آمار ارایه شده توسط سازمان مذکور 140 نفر بودکه از این میان تعداد 97 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرهنگ سازمانی کامرون و کویین (2006) و شیوه مقابله حل تعارض رحیم (1995) استفاده شد. پایایی و روایی این پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار SPSS.21 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اثر فرهنگ سازمانی بر حل تعارض مصالحهگرانه، مهربانانه و همراهانه مثبت و معنادار (05/0>P) و بر حل تعارض سلطهگرانه منفی و معنادار (05/0>P) است. همچنین اثر فرهنگ سازمانی بر حل تعارض اجتنابی منفی و غیرمعنادار است (01/0<P). بنابراین توجه به فرهنگ سازمانی مدیران می-توان باعث کاهش حل تعارض در آنها شود.
بهادری خسروشاهی, جعفر, حبیبی کلیبر, رامین. (1395). تبیین مدل علی فرهنگ سازمانی در حل تعارض بین فردی مدیران مدارس شهر تبریز. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 12(49), 38-56.
MLA
جعفر بهادری خسروشاهی; رامین حبیبی کلیبر. "تبیین مدل علی فرهنگ سازمانی در حل تعارض بین فردی مدیران مدارس شهر تبریز". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 12, 49, 1395, 38-56.
HARVARD
بهادری خسروشاهی, جعفر, حبیبی کلیبر, رامین. (1395). 'تبیین مدل علی فرهنگ سازمانی در حل تعارض بین فردی مدیران مدارس شهر تبریز', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 12(49), pp. 38-56.
VANCOUVER
بهادری خسروشاهی, جعفر, حبیبی کلیبر, رامین. تبیین مدل علی فرهنگ سازمانی در حل تعارض بین فردی مدیران مدارس شهر تبریز. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 1395; 12(49): 38-56.