• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
شماره شماره 52
شماره شماره 51
شماره شماره 50
شماره شماره 49
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387)
دوره دوره 2 (1386)
دوره دوره 1 (1385)
محمدی پویا, فرامرز, ترکاشوند, سینا, محمدی پویا, سهراب. (1396). پرورش تفکر انتقادی بر اساس تحلیل محتوای کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 12(50), 121-140.
فرامرز محمدی پویا; سینا ترکاشوند; سهراب محمدی پویا. "پرورش تفکر انتقادی بر اساس تحلیل محتوای کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری". فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 12, 50, 1396, 121-140.
محمدی پویا, فرامرز, ترکاشوند, سینا, محمدی پویا, سهراب. (1396). 'پرورش تفکر انتقادی بر اساس تحلیل محتوای کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری', فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 12(50), pp. 121-140.
محمدی پویا, فرامرز, ترکاشوند, سینا, محمدی پویا, سهراب. پرورش تفکر انتقادی بر اساس تحلیل محتوای کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی, 1396; 12(50): 121-140.

پرورش تفکر انتقادی بر اساس تحلیل محتوای کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری

مقاله 7، دوره 12، شماره 50، بهار 1396، صفحه 121-140  XML اصل مقاله (847.06 K)
نوع مقاله: پژوهشی
نویسندگان
فرامرز محمدی پویا1؛ سینا ترکاشوند2؛ سهراب محمدی پویا3
1مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه­های تفکر انتقادی در منطق­الطیر عطار نیشابوری و به روش تحلیل محتوای کیفی و مفهومی، صورت پذیرفته است. بدین صورت که از طریق مطالعه­ی نظری، به تحلیل مفهوم تفکر انتقادی و تبیین مؤلفه­های آن پرداخته و سپس ازفرموارسیدومرحله­ایبازوبدونپیش­سازمانیافتگیجهتتحلیلمحتوایمنطق­الطیراستفادهشدهاست. بهاین­صورتکهکل اشعار، حکایات و تماثیلمورد بررسی قرار دادهشدهومواردیکهدارایمضامینمرتبط با مؤلفه­های تفکر انتقادیبودند،شناساییوطیدوموقعیتازجمله؛آدرس اشعار، حکایت و تماثیل، وزمینه­یمصداقی،درفرمتحلیلمحتوامنظورشده­اند. یافته­ها به تبیین مؤلفه­های نه­گانه­ای برای تفکر انتقادی انجامید (پرسشگری، قضاوت با معیار روشن، استدلال، تجزیه و تحلیل، بی­طرفی، روشمندی، عینیت­گرایی، حقیقت­جویی، انعطاف­پذیری) و سپس برای هر یک از مؤلفه­ها، مصادیقی در منطق­الطیر عطار استخراج گردید. نتایجپژوهش حاکی از تأکید منطق­الطیر عطار بر همه­ی مؤلفه­های تفکر انتقادی به­خصوص مؤلفه­ی پرسشگری، حقیقت جویی، قضاوت و ارزیابی با معیار روشن بوده، لذابهره­مندی از متون عرفانی می­تواند در پرورش تفکر انتقادی موثر باشد.
 
 
 
کلیدواژه‌ها
کلیدواژه­ها:منطق­الطیر- تفکر انتقادی- تحلیلمحتوا- تحلیلمفهومی
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 282
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 310
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.