1
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
2
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
چکیده
علاوه بر هوش و استعداد، متغیرهای دیگری مانند ارزشدهی دانشجویان به تکالیف تحصیلی بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنان مؤثر است. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس ارزشدهی به تکالیف تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی در سال 95-1394 بود. نمونه با استفاده از فرمول کوکران 306 نفر تعیین شد و پژوهیدگان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان پنج دانشکده انتخاب شدند. مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی لو و همکاران (2012) توسط پژوهیدگان تکمیل گردید. پایایی مقیاس از طریق روش آلفای کرونباخ و روایی از طریق روایی محتوایی و روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) احراز شد. نتایج نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه (94/0) و برای خرده مؤلفهها (77/0 تا 87/0) بود. تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس چهار عامل را نشان داد که 78/50 درصد از واریانس ارزش تکلیف تحصیلی را تبیین میکند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی بیانگر برازش قابلقبول مقیاس با دادهها بود. بنابراین، مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی همسانی درونی خوبی دارد و از اعتبار کافی در دانشجویان ایرانی برخوردار است.
کارشکی, حسین, کوهی, محمد. (1396). ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 13(53), 115-130.
MLA
حسین کارشکی; محمد کوهی. "ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 13, 53, 1396, 115-130.
HARVARD
کارشکی, حسین, کوهی, محمد. (1396). 'ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 13(53), pp. 115-130.
VANCOUVER
کارشکی, حسین, کوهی, محمد. ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزش تکلیف تحصیلی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 1396; 13(53): 115-130.