1
گروه مدیریت آموزشی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران. karimi65@chmail.ir
2
گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران(نویسنده مسئول) fazlollahigh@qom-iau.ac.ir
چکیده
هدف تحقیق بررسی رابطه معنویت در کار با عملکرد سازمانی معلمان بر اساس مؤلفههای مدل اچیو است. روش تحقیق از نظر اهداف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری 847 نفر از معلمان آموزش و پرورش ناحیه دو استان قم و نمونه آماری 265 نفر که بر اساس جدول مورگان به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه معنویت در کار میلیمن و همکاران ( 2003) و عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت(1981) به ترتیب با پایایی معادل 0.78 و 0.81 بر اساس آلفای کرانباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس روشهای توصیفی و آزمونهای استنباطی در حد همبستگی پیرسون، Z فیشر و رگرسیون، در قالب نرمافزار SPSS نشان داد: 1. بین معنویت در کار و ابعاد آن (کار با معنا در سطح فردی، احساس همبستگی در سطح گروهی، هم راستایی ارزشهای فردی و سازمانی، حس لذت بردن از کار، فرصتهایی برای زندگی درونی) با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. 2. همبستگی بین معنویت در کار با عملکرد سازمانی معلمان زن و مرد متفاوت نیست و معنویت در کار پیشبینی کننده مناسبی برای عملکرد سازمانی معلمان مدارس است.
کریمی, قاسم, فضل الهی, سیف اله. (1397). رابطه معنویت در کار با عملکرد سازمانی معلمان بر اساس مؤلفههای مدل اچیو. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 13(54), 101-120.
MLA
قاسم کریمی; سیف اله فضل الهی. "رابطه معنویت در کار با عملکرد سازمانی معلمان بر اساس مؤلفههای مدل اچیو". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 13, 54, 1397, 101-120.
HARVARD
کریمی, قاسم, فضل الهی, سیف اله. (1397). 'رابطه معنویت در کار با عملکرد سازمانی معلمان بر اساس مؤلفههای مدل اچیو', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 13(54), pp. 101-120.
VANCOUVER
کریمی, قاسم, فضل الهی, سیف اله. رابطه معنویت در کار با عملکرد سازمانی معلمان بر اساس مؤلفههای مدل اچیو. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 1397; 13(54): 101-120.