• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی  پژوهشنامه تربیتی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1398)
شماره شماره 60
شماره شماره 59
شماره شماره 58
شماره شماره 57
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387)
دوره دوره 2 (1386)
دوره دوره 1 (1385)
محمودپور, سعید, بهرامی, هادی, فرخی, نورعلی, درتاج, فریبرز. (1397). توانایی کودکان پیش‌دبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 14(57), 121-134.
سعید محمودپور; هادی بهرامی; نورعلی فرخی; فریبرز درتاج. "توانایی کودکان پیش‌دبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 14, 57, 1397, 121-134.
محمودپور, سعید, بهرامی, هادی, فرخی, نورعلی, درتاج, فریبرز. (1397). 'توانایی کودکان پیش‌دبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 14(57), pp. 121-134.
محمودپور, سعید, بهرامی, هادی, فرخی, نورعلی, درتاج, فریبرز. توانایی کودکان پیش‌دبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 1397; 14(57): 121-134.

توانایی کودکان پیش‌دبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت

مقاله 7، دوره 14، شماره 57، زمستان 1397، صفحه 121-134  XML اصل مقاله (2.16 MB)
نوع مقاله: پژوهشی
نویسندگان
سعید محمودپور1؛ هادی بهرامی email 2؛ نورعلی فرخی3؛ فریبرز درتاج4
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی توانایی کودکان پیش‌دبستانی برای تمایز میان هدیه، خرید و عاریه انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیش‌دبستانی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 25 نفر (10 دختر و 15 پسر) بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه ساختاریافته درباره مفاهیم هدیه (حق با خود بردن شی)، خرید (حق مالکیت بر شی) و عاریه (حق استفاده از شی) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی سوال‌های مصاحبه توسط متخصصان تایید و پایایی آن با روش مصححان مطلوب گزارش شد. برای تحلیل داده‌ها از روش آزمون تی تک-نمونه‌ای و نرم‌افزار SPSS-19 استفاده شد. نتایج نشان داد که کودکان پیش‌دبستانی درک می‌کنند که در عاریه فقط حق استفاده از شی را دارند، اما حق مالکیت و بردن شی را با خود ندارند. همچنین در خرید و هدیه حق استفاده، حق مالکیت و حق بردن شی را با خود دارند. علاوه بر آن حق مالکیت و حق با خود بردن در هدیه و خرید به طور معناداری بیشتر از عاریه بود و بین میزان آنها در هدیه و خرید تفاوت معناداری وجود نداشت. بین حق استفاده در هدیه، خرید و عاریه تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). با توجه به نتایج توصیه می‌گردد که به کودکان پیش‌دبستانی تمایز میان حق استفاده، حق مالکیت و حق با خود بردن بر اساس مفاهیم هدیه، خرید و عاریه آموزش داده شود.
کلیدواژه‌ها
کودکان پیش‌دبستانی؛ حق استفاده؛ حق مالکیت
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 171
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 95
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.