محمودپور, سعید, بهرامی, هادی, فرخی, نورعلی, درتاج, فریبرز. (1397). توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 14(57), 121-134.
سعید محمودپور; هادی بهرامی; نورعلی فرخی; فریبرز درتاج. "توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 14, 57, 1397, 121-134.
محمودپور, سعید, بهرامی, هادی, فرخی, نورعلی, درتاج, فریبرز. (1397). 'توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 14(57), pp. 121-134.
محمودپور, سعید, بهرامی, هادی, فرخی, نورعلی, درتاج, فریبرز. توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 1397; 14(57): 121-134.
توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان حق استفاده و حق مالکیت
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی توانایی کودکان پیشدبستانی برای تمایز میان هدیه، خرید و عاریه انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیشدبستانی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 25 نفر (10 دختر و 15 پسر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه ساختاریافته درباره مفاهیم هدیه (حق با خود بردن شی)، خرید (حق مالکیت بر شی) و عاریه (حق استفاده از شی) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی سوالهای مصاحبه توسط متخصصان تایید و پایایی آن با روش مصححان مطلوب گزارش شد. برای تحلیل دادهها از روش آزمون تی تک-نمونهای و نرمافزار SPSS-19 استفاده شد. نتایج نشان داد که کودکان پیشدبستانی درک میکنند که در عاریه فقط حق استفاده از شی را دارند، اما حق مالکیت و بردن شی را با خود ندارند. همچنین در خرید و هدیه حق استفاده، حق مالکیت و حق بردن شی را با خود دارند. علاوه بر آن حق مالکیت و حق با خود بردن در هدیه و خرید به طور معناداری بیشتر از عاریه بود و بین میزان آنها در هدیه و خرید تفاوت معناداری وجود نداشت. بین حق استفاده در هدیه، خرید و عاریه تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). با توجه به نتایج توصیه میگردد که به کودکان پیشدبستانی تمایز میان حق استفاده، حق مالکیت و حق با خود بردن بر اساس مفاهیم هدیه، خرید و عاریه آموزش داده شود.