بهادری جهرمی, ثمینه, چراغپور, روحاله, پایان, سهیلا. (1398). پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 14(60), 0-0.
ثمینه بهادری جهرمی; روحاله چراغپور; سهیلا پایان. "پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 14, 60, 1398, 0-0.
بهادری جهرمی, ثمینه, چراغپور, روحاله, پایان, سهیلا. (1398). 'پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 14(60), pp. 0-0.
بهادری جهرمی, ثمینه, چراغپور, روحاله, پایان, سهیلا. پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 1398; 14(60): 0-0.
پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان
1استادیار، گروه جامعهشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2استادیار، گروه جامعهشناسی، واحد کهنوج، دانشگاه آزاد اسلامی، کهنوج، ایران
3استادیار، گروه معارف اسلامی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
چکیده
این مطالعه با هدف پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 600 دانشآموز (300 دختر و 300 پسر) بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای عملکرد تحصیلی (صالحی، 1392)، سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391)، انگیزش پیشرفت (هرمانز، 1970) و خوشبینی تحصیلی (بیرد و همکاران، 2010) استفاده شد. دادهها در نرمافزار SPSS-19 با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. نتایج تحلیلها نشان داد که سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین، متغیرهای سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی به طور معناداری توانستند 23 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تبیین نمایند (01/0P<). بنابراین، برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان توصیه میگردد که از طریق کارگاههای آموزشی میزان سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی آنان افزایش یابد.