• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه علمی  پژوهشنامه تربیتی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1398)
شماره شماره 60
شماره شماره 59
شماره شماره 58
شماره شماره 57
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387)
دوره دوره 2 (1386)
دوره دوره 1 (1385)
بهادری جهرمی, ثمینه, چراغپور, روح‌اله, پایان, سهیلا. (1398). پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی در دانش‌آموزان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 14(60), 0-0.
ثمینه بهادری جهرمی; روح‌اله چراغپور; سهیلا پایان. "پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی در دانش‌آموزان". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 14, 60, 1398, 0-0.
بهادری جهرمی, ثمینه, چراغپور, روح‌اله, پایان, سهیلا. (1398). 'پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی در دانش‌آموزان', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 14(60), pp. 0-0.
بهادری جهرمی, ثمینه, چراغپور, روح‌اله, پایان, سهیلا. پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی در دانش‌آموزان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی, 1398; 14(60): 0-0.

پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی در دانش‌آموزان

مقاله 8، دوره 14، شماره 60، پاییز 1398، صفحه 0-0  XML
نوع مقاله: پژوهشی
نویسندگان
ثمینه بهادری جهرمی email 1؛ روح‌اله چراغپور2؛ سهیلا پایان3
1استادیار، گروه جامعه‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2استادیار، گروه جامعه‌شناسی، واحد کهنوج، دانشگاه آزاد اسلامی، کهنوج، ایران
3استادیار، گروه معارف اسلامی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
چکیده
این مطالعه با هدف پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی در دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 600 دانش‌آموز (300 دختر و 300 پسر) بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های عملکرد تحصیلی (صالحی، 1392)، سرزندگی تحصیلی (دهقانی‌زاده و حسین‌چاری، 1391)، انگیزش پیشرفت (هرمانز، 1970) و خوش‌بینی تحصیلی (بیرد و همکاران، 2010) استفاده شد. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS-19 با روش‌های ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. نتایج تحلیل‌ها نشان داد که سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین، متغیرهای سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی به طور معناداری توانستند 23 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را تبیین نمایند (01/0P<). بنابراین، برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان توصیه می‌گردد که از طریق کارگاه‌های آموزشی میزان سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوش‌بینی تحصیلی آنان افزایش یابد.
کلیدواژه‌ها
عملکرد تحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی؛ انگیزش پیشرفت؛ خوش‌بینی تحصیلی؛ دانش‌آموزان
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 49
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.