1
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی. واحد کرج. دانشگاه آزاد اسلامی. کرج. ایران
2
استادیار گروه علوم تربیتی. واحد کرج. دانشگاه آزاد اسلامی. کرج. ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر "بررسی تاثیر آموزش مهارتهای نوشتاری بر اساس برنامهریزی چندبعدی و بستهی یادگیری چندرسانهای بر سبک یادگیری شهودی و حل مسئله دانشآموزان استان البرز" بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، نیمه آزمایشی است. حجم نمونه شامل 120 نفر دانش آموز پایه پنجم و ششم ابتدایی در سال تحصیلی 97-96 بود که از بین جامعه آماری پایه پنجم (4154 نفر) و پایه ششم (4237 نفر) به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی در هر گروه آزمایش و کنترل 60 نفر قرار گرفتند. ابتدا هر دو گروه در پیش آزمون شرکت کردند. سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت آموزش مورد نظر قرار گرفت و گروه کنترل نیز تحت آموزش معمول مدرسه قرار گرفت و پس از آن هر دو گروه در پس آزمون شرکت کردند. دادههای حاصل با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی آلفای کرونباخ 90/0 با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد بین میانگین نمرات مولفه های سبک یادگیری شهودی و حل مسئله در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در نتایج پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش نیز تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P≤). بر این اساس، میتوان آموزش مهارتهای نوشتاری بر اساس برنامهریزی چند بعدی و بستهی یادگیری چندرسانهای به عنوان روش موثری برای افرایش سبکهای یادگیری شهودی و حل مسئله دانش آموزان پیشنهاد کرد.
کلید واژه ها: مهارتهای نوشتاری، برنامهریزی چند بعدی، بستهی یادگیری چندرسانهای، سبک یادگیری شهودی، حل مسئله
پرآذران, طیبه, عبدالهی, مژگان, پرسته قمبوانی, فاطمه. (1399). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای نوشتاری بر اساس برنامهریزی چند بعدی و بستهی یادگیری چندرسانهای بر سبک یادگیری شهودی و حل مسئله دانشآموزان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 16(65), 39-58.
MLA
طیبه پرآذران; مژگان عبدالهی; فاطمه پرسته قمبوانی. "بررسی تاثیر آموزش مهارتهای نوشتاری بر اساس برنامهریزی چند بعدی و بستهی یادگیری چندرسانهای بر سبک یادگیری شهودی و حل مسئله دانشآموزان". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 16, 65, 1399, 39-58.
HARVARD
پرآذران, طیبه, عبدالهی, مژگان, پرسته قمبوانی, فاطمه. (1399). 'بررسی تاثیر آموزش مهارتهای نوشتاری بر اساس برنامهریزی چند بعدی و بستهی یادگیری چندرسانهای بر سبک یادگیری شهودی و حل مسئله دانشآموزان', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 16(65), pp. 39-58.
VANCOUVER
پرآذران, طیبه, عبدالهی, مژگان, پرسته قمبوانی, فاطمه. بررسی تاثیر آموزش مهارتهای نوشتاری بر اساس برنامهریزی چند بعدی و بستهی یادگیری چندرسانهای بر سبک یادگیری شهودی و حل مسئله دانشآموزان. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 1399; 16(65): 39-58.