استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد ، مدیر گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی واحد علوم و تحقیقات استان خراسان شمالی
چکیده
هدف اصلی در تحقیقات حاضر بررسی پدیده خرابکاری با مطالعه موردی در استان خراسان شمالی و بررسی عوامل زمینه ساز در بروز این پدیده می باشد که بر اساس آن با فرض تاثیرگذار از میزان نیازهای ارضاء شده ، احساس بی عدالتی ، ویژیگی های فردی ( جنسیت ، تحصیلات ، وضعیت تاهل ، سن ) ، رضایت از زندگی ، احساس تعلق فرد به جامعه ، پایبندی به اصول مذهبی، جایگاه فرد در نظام قشربندی جامعه ، میزان پایبندی به قانون و مقررات اجتماعی و تقلید از دوستان و معاشرت با دوستان ناباب در بروز خرابکاری از روش پیمایشی استفاده گردید و نوع تحقیق نیز از نوع کاربردی بر اساس روش استفاده از پرسشنامه می باشد . جامعه آماری در این پژوهش دو گروه هستند تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه استان خراسان شمالی که تعداد آنان 50 هزار نفر می باشد و جامعه دوم تمامی دانشجویان دانشگاه های استان هستند که از بین آنها تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند . شیوه نمونه گیری به روش خوشه ای چند مرحله ای است . کار اصلی در این نمونه گیری این است که ابتدا از میان مراکز آموزشی شهرهای مختلف به صورت سهمیه ای نمونه ای انتخاب گردد . در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است . نتایج تحقیق نشان می دهد متغیرهای اصلی تحقیق که شامل میزان نیازهای ارضا شده ، احساس تعلق فرد به جامعه ، پایبندی به اصول مذهبی ، جایگاه فرد در نظام قشربندی جامعه ، میزان پایبندی به قانون و تقلید از دوستان بر خرابکاری موثر می باشند .
سامانیان, دکتر مصیب. (1390). بررسی رفتارهای وندالیستی جوانان در استان خراسان شمالی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 7(29), 1-1.
MLA
دکتر مصیب سامانیان. "بررسی رفتارهای وندالیستی جوانان در استان خراسان شمالی". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 7, 29, 1390, 1-1.
HARVARD
سامانیان, دکتر مصیب. (1390). 'بررسی رفتارهای وندالیستی جوانان در استان خراسان شمالی', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 7(29), pp. 1-1.
VANCOUVER
سامانیان, دکتر مصیب. بررسی رفتارهای وندالیستی جوانان در استان خراسان شمالی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 1390; 7(29): 1-1.