2
استادیار دانشگاه شیراز دانشکده علوم تربیتی.دکتری برنامه ریزی درسی
چکیده
در دوران گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، نظامهای آموزشی ناگزیر از تغییر و تحول متناسب با نیازمندیهای عصر کنونی میباشند. امروزه دانشآموزان نیازمند کسب مهارتهایی هستند که آنها را در امر پردازش و استفاده از اطلاعات تا رسیدن به دانشِ خودساخته یاری نماید و از آنان یادگیرندگانی مستقل و همیشگی بسازد که مدیر یادگیری خود باشند. از آنجا که رسیدن به یادگیری مادامالعمر، یکی از نتایج بلافصل سواد اطلاعاتی است؛ این امر در سایة کسب مهارتهای سواد اطلاعاتی محقق میشود. فراگیری مهارتهای سواد اطلاعاتی در سالهای اولیه مدرسه بدلیل زیربنایی بودن آموزش در این سنین، اهمیت ویژهای دارد. تحقیق حاضر با هدف ارائة چارچوبی برای برنامه درسی مبتنی بر توسعه سواد اطلاعاتی دانشآموزان دوره ابتدایی، انجام شد. به این منظور ابتدا با مطالعه منابع و متون مربوط، استانداردهای سواد اطلاعاتی و عناصر اساسی برنامه درسی تعریف و مشخص گشت. سپس با توجه به استانداردهای سواد اطلاعاتی و نیز با عنایت به نتایج حاصل از پژوهشهای نزدیک با موضوع تحقیق، ویژگیهای عناصر اساسی برنامه درسی (هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و روشهای ارزشیابی) بر مبنای توسعه سواد اطلاعاتی دانشآموزان دوره ابتدایی، استنباط و توصیف گردید و چارچوب کلی برنامه درسی مبتنی بر توسعه سواد اطلاعاتی دوره ابتدایی، تدوین و ارائه گشت. بر اساس این چارچوب، ویژگیهای هر یک از عناصر اساسی برنامه درسی به گونهای میباشد که در نهایت یک فراگیر مستقل، خودراهبر و پژوهنده و یادگیرنده مادامالعمر را تربیت نماید.
حسینی, نیره, خادمی, دکتر محسن. (1394). چارچوب برنامه درسی مبتنی بر توسعه سواد اطلاعاتی در دوره ابتدایی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 10(42), 75-98.
MLA
نیره حسینی; دکتر محسن خادمی. "چارچوب برنامه درسی مبتنی بر توسعه سواد اطلاعاتی در دوره ابتدایی". فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 10, 42, 1394, 75-98.
HARVARD
حسینی, نیره, خادمی, دکتر محسن. (1394). 'چارچوب برنامه درسی مبتنی بر توسعه سواد اطلاعاتی در دوره ابتدایی', فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 10(42), pp. 75-98.
VANCOUVER
حسینی, نیره, خادمی, دکتر محسن. چارچوب برنامه درسی مبتنی بر توسعه سواد اطلاعاتی در دوره ابتدایی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 1394; 10(42): 75-98.